Tuesday, October 30, 2012

#17 : Rintik-Rintik Mahabbah

Au Nom d'Allah Clément et Miséricordieux,

Angin musim luruh menderu ganas. Menerobos segenap ruang dan celah para tingkap. Menghantar bunyi yang menggerunkan hati. Berseorangan ditemani buku-buku. Penat mentelaah. Lantas muka dihadapkan ke tingkap.


Terbentang pemandangan saujana. Bukit-bukau selatan hasil lipatan bumi atas suruhan Yang Maha Pencipta. Dikelilingi laut yang mendamaikan.. ahh, betapa akurnya mereka! Tetap disitu, walau jelas kelihatan sisi perutnya robek, hasil tangan manusia.

Deruan angin semakin menggila. Kelihatan si camar putih sedang terkial-kial cuba terbang mencari daratan. Sekejap tinggi, sekejap rendah, terhuyung-hayang melawan deras arus angin yang seolah tiada belas kasihan. Lantas kepaknya dibiarkan terbuka. Melayang mengikut arah angin. Sekejap keatas, sekejap kebawah. 

Begitulah agaknya ujian dalam tarbiyah. Nafsu dan iman akan sentiasa mempunyai arah yang berlawanan. Entgegen. à l'opposé. Mana mungkin mereka bergerak seiringan. Perlawanan dua entiti yang membuatkan kita terhuyung-hayang. Sekejap diatas, sekejap dibawah. Apatah lagi dengan arus deras yang membawa kita memilih antara dua sisi.

Ahh..jangan disalahkan angin pula. Bukankah bersama angin deras itu ada rintik-rintik hujan? Walau sedikit, tetapi cukup untuk membasahkan. Hatta memberikan sedikit kesegaran pada tubuh yang letih lesu akibat pertarungan itu. Sibghatullah. 

Dalam keperitan dan kesusahan, ada pengajaran dan hikmahnya. Membasahkan hati yang mungkin selama ini kering. Diuji pada titik kelemahan berulang-ulang kali sehingga diri lepas dalam ujian tersebut. Sehingga antara basahnya tangisan dan basahnya rintik-rintik hujan menjadi sukar untuk dibezakan. 

Betapa hebat alam mengajar. Merenung kebesaran Ilahi. Cukup dengan mendongakkan kepala, memandang langit. Kesungguhan si camar yang dilihat. Lihat kebawah pula, ketabahan si kecil semut yang menjelma. 

Mahabbah ilallah dimana-mana. Sentiasa mengisi ruang lompong hati dan menjahit luka-luka tarbiyah. Menyirnakan parut-parut jahiliyah. Terima kasih si camar putih.

The key to returning back to Allah is the Heart, and "the heart is like a bird: LOVE as its head and its two wings are HOPE and FEAR." 
-Ibn Al Qayyim-

"Tidakkah mereka memerhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatupkan sayapnya diatas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain Yang Maha Pengasih. Sungguh, Dia Maha Melihat segala sesuatu"
al - Mulk [67:19]

No comments:

Post a Comment