Tuesday, October 2, 2012

#15 : 5 Tahun

Au Nom d'Allah Clément et Miséricordieux,

1 Oktober 2012, genap 5 tahun kami FP8 berada di France. Bukak fb, huih..kemain masing² posting perasaan sentimental, gambar² batch dulu..(which is sgt² segan sebenarnya..gambar jahiliyah dolu²..huhu) tapi takpelah, chacun peut s'exprimer =)

5 tahun bukan waktu yang kejap, kan? dari tak tahu apa² ke pelbagai jenis pengetahuan. kalau ada anak, dah nak masuk tadika dah pun, menulis, membaca, mengira, menari, menyanyi, ntah² dah khatam Quran..ameen =p

"Akak, saya dah post dekat GG A*** pasal perkara tu. malulah!"

"Akak, rupanya saya tersalah hantar emel kat GG...dah ada ikhwah tegur! macam mana ni..!! Malunyee.. Tak nak posting apa² lagi!"

"Akak, kenapa kita sorang je akhawat yang reply emel dkt GG tu? mana yang lain?"

"Akak, kite ni garang sangat ke?"

"Akak, kite sedih, harini kite kalah dengan nafsu amarah kite sendiri. Kite terjerit marah budak laki kelas kite tadi, pastu ternangis..huwaaa.. susahnye nak ada perasaan muraqobah macam yang akak ajar tu!! =( "

Dialog adik²..ouh

Dalam 5 tahun, apa je lah yang telah diajarkan & diberikan kepada adik² ni.. apa ja legacy yang dah ditinggalkan untuk mereka jadikan bekalan sebagai pelapis DnT France? 

Heh, al wajibat minal auqat. Semakin lama, semakin banyak, sampai terkadang tak mampu dah nak rasa jatuh tersungkur. Sebab bila kita sebagai kakak membenarkan diri jatuh tersungkur, apatah lagi adik²..

Dalam 5 tahun, masih cuba untuk memberi seperti mana yang pernah diberi dulu, oleh dinosor² kami =)

Tapi, hidup tak semudah yang disangka.. Sangat banyak lagi pemberian dinosor² dulu yang masih tersimpan kemas. Bukan tak mahu diberikan. Nak sangat! Perasaan itu. Hammatus syabab. Namun, masih belum mampu memiliki kekuatan untuk terus all out dalam memberi. =(

5 tahun. Masih gunakan alasan 'belum mampu'. Malunya pada diri sendiri. 5 tahun, apa sahaja perubahan yang dah berlaku? Pada diri, keluarga dan sekeliling? Dan dada pun makin berat, mata kabur.

5 tahun. Apa agaknya jatidiri yang berjaya dibina dibumi Perancis ini? 

Wallahu'alam T_T



1 comment:

  1. kita banyak bermain2 mungkin? tadi tadabbur ayat nie bersama mereka yang saya chenta..bila kita boleh tadabbur lutut bertemu lutut?

    ReplyDelete