Friday, June 1, 2012

#1 : ukhti fillah

Bismillahirrahmanirrahim,

di satu lepas maghrib aku rindu
pada ukhti terkasihku
kukirim pesan padanya
"ukhti, adakah tersisa kata untukku hari ini?"

dia menjawab, "doakan aku ukhti..."
kujawab, "selalu ukhti, insyaAllah. adakah kau pon mendoakan aku?"
"insyaAllah", jawabnya lagi.

aku tersedar telah melupakan sesuatu
lalu bertanya lagi
"adakah permintaan khas,
yang kau ingin aku memohonkannya pada Allah untukmu?"
agak lama dia menjawab persoalan kukali ini.

lalu setelah isya' tertunaikan...
"lembutkan hatiku. ampuni dosaku. perbaiki amalku.
aku merasa hati ini keras. keras sekali."

malam kian larut
menjelang istirehatku
aku mengatakan sesuatu
yang lebih tepat ditelujukan pada diri ku.

"ketika Sa'd ibn Abi Waqas minta didoakan agar doanya mustajab,
Rasulullah bersabda kepadanya, 'bantulah aku hai Sa'd,
dengan memperbaiki makananmu' "

"ketika seorang sahabat lain minta didoakan agar boleh
bersama sang nabi di syurga, baginda bersabda padanya,
'bantulah aku dengan memperbanyak sujud' "

"ukhti sayang, doa aku jauh sekali kualitinya daripada doa sang nabi.
baginda sendiri meminta para sahabat yang didoakan membantu doanya dengan ikhtiar mereka, maka
harapan aku agar ikhtiar kau berlipat-lipat ukhti..."
"betul kan ukhti?"

dengan gerimis, lalu kuhayati firman Allah yang kusampaikan padanya
"beramallah berikhtiarlah, maka allah, rasul dan orang beriman
akan melihat amal kalian"
"teriring doa aku selalu, semangat ukhti!"

diedit khas buat ukhti tersayang dari KERINDUAN oleh Salim A.Fillah



===================
post pertama blog ini dimulakan dengan hadiah puisi yang diberi oleh seorang ukhtiku, murabbiku, teman rapatku.

benar. jauh, tapi saling merasa, saling mendengar. kerana Allah itu ada dan Dia Maha Menyampaikan. setiap rasa pada setiap detik. jazakillahu khoiyran khateera ya ukhti. mungkin kau tidak mengetahui, betapa besarnya nilai puisimu ini kepadaku, disaat diri ini benar-benar memerlukan kata-kata yang boleh memeluk diri dan menghangatkan hati yang kian suram.

semoga dirimu jua senantiasa dilindungi Allah yang maha Esa. setiap saat dalam desah nafasmu, ukhti fillah.

wallahu'alam

No comments:

Post a Comment