Sunday, June 3, 2012

#4 : Pengorbanan yang indah


Au nom d’Allah Clément et Miséricordieux

Cinta menghasilkan momentum. Momentum menghasilkan daya yang akhirnya bisa menggerakkan anggota tubuh untuk terus mara berjuang, demi mendapatkan redhaNya.

Sedangkan pengorbanan itu adalah suatu derita. Siapa berani mengakui pengorbanan itu sentiasa indah dibayangi pelukan kasih sayang serta ucapan penghargaan ? pengorbanan menuntut segala-galanya, tout et tous.

Kalau bukan kerana tarbiyah sibghatullah, mungkin ada hati-hati yang terbujur kaku, terevaporasi seiring keperitan kesan pengorbanan yang dilalui. Na’udzubillahi  min zalik.

Alhamdulillah, tarbiyah kita mengajarkan erti cinta. Segalanya dilakukan atas nama cinta. Cinta kepada Sang Agung pemilik segala cinta. Mahabbah dan muraqabatullah. Dua rasa yang tak pernah lesu dalam mengisi ruang hati para dai’eyah yang cintakan keamanan, dahagakan maradhotillah serta ganjaran syurga tertinggi.

Kerana cinta, kita berpegang pada kata-kata :  “Infiruu khifafan wa tsiqolan” (9:41)

Juga : "wa aqrodhullah ha qordhon hasanan" (57:18)

Lantas, pengorbanan tidak lagi dirasakan perit. Kerana ia adalah manifestasi perbuatan yang dilakukan atas nama satu cinta. Cinta kepada Allah.

Ukhtikunna fillah, setiap kali dadamu sesak dengan pahitnya pengorbanan yang harus dilakukan, tataplah wajah akhawatmu yang lain. Semak kisahnya, mungkin dirinya lebih terluka dalam mengharungi kepahitan hidup. Bahkan boleh jadi, pengorbanannya lebih besar dari apa yang dilihat dengan pandangan mata manusiawi  kita yang majazi.

Bisiklah kehatimu, "aku sayangkanmu ukhtiku. Ikatan ukhuwwah yang bersimpul padu ini takkan goyah walau sepicing atas pengorbanan yang harus dilakukan. Inilah hadiahku buatmu". Tataplah matanya dengan penuh mesra, dengarkanlah tutur bicaranya dengan sabar dan hati yang penuh lapang. Teruslah setia menemaninya disisimu, moga suatu hari nanti, kebahagian yang diimpi dikecapi bersama.

"Mereka itulah orang-orang yang dalam hatinya telah ditanamkan Allah keimanan dan Allah telah menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang dari Dia. Lalu dimasukkannya kedalam syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai, mereka kekal didalamnya. Allah redha terhadap mereka dan mereka pun merasa puas terhadap (limpahan rahmat)-Nya. Merekalah golongan Allah. Ingatlah sesungguhnya golongan Allah itulah yang beruntung"
(59:22)





No comments:

Post a Comment