Sunday, January 6, 2013

#24 : Berdoalah!

Au Nom d'Allah Clément et Miséricordieux,

Sedikit perkongsian tadabbur tentang adab² berdoa :


Dikisahkan tentang Nabi Zakaria, Nabi Allah yg penuh kelembutan, kesantunan. Baginda yang sudah lanjut usianya, tapi masih belum dikurniakan cahaya mata.


Surah Mariam (19 : 3-6)

Ayat 3 : 
Ketika dia berdoa kepada Tuhannya dengan suara yang lembut.

--> gunakan suara kita yang lembut gemersik bak baldu ditiup angin ketika meminta/memohon sesuatu terhadap Tuhan kita. Tak perlu dikeraskan suara, atau dikuatkan suaranya =)

Ayat 4 : 
Dia (Zakaria) berkata, "Ya Tuhanku, sungguh tulangku telah lemah dan kepalaku telah dipenuhi uban, dan aku belum pernah kecewa dalam berdo'a kepadaMu, ya Tuhanku.  

--> mengakui akan kelemahan, kekurangan dan kehinaan diri dihadapan Sang Pencipta.
--> hakikat keimanan : konsep tawakkal 'alallah serta beriman pada qada' dan qadar Allah terhadap setiap apa yang terjadi.
--> biar apapun yang berlaku dan berlalu, harapan terhadap Allah memakbulkan permintaan kita tak perlu surut atau padam, biarpun terpaksa mengambil jangka waktu yang lama.

Ayat 5 :
Dan sungguh, aku khawatir terhadap kerabatku sepeninggalku, padahal isteriku seorang yang mandul, maka anugerahilah aku seorang anak dari sisiMu

--> menyatakan asbab sesuatu permintaan itu dibuat.
--> barulah menyatakan permintaan ataupun perkara yang diingini =)

Ayat 6 :
Yang akan mewarisi aku dan mewarisi dari keluarga Yaakub, dan jadikanlah dia, ya Tuhanku, seorang yang diredhai."

--> mengharapkan kebaikan terhadap permintaan yg dibuat, bukan sahaja terhadap diri sendiri, tetapi juga terhadap orang sekeliling

MashaAllah...hebat bukan tahap penceritaan Allah! disebalik bait² kata yang diturunkan, penuh dengan hikmah dan makna yang tersembunyi, terpulang pada kita untuk menyelami dan mencari hikmah petunjuk Allah itu =)

Walau apapun yang berlaku, jangan pernah putus asa, jangan pernah putus harap akan rahmat dan kasih sayangnya.

Bersama kesusahan ada kemudahan, bersama kemudahan ada kesusahan.

Life is short, strive for the ultimate reason despite everything. inshaAllah the smile will rise and come back to ourself.

fi amanillah ^_^

No comments:

Post a Comment