Friday, January 11, 2013

#25 : They (that i love)

Au Nom d'Allah Clément et Miséricordieux,

Tahun Baru. Resolusi Baru. Berita Baru.

Bukan pertama kali. Perkara yang menimpa kita, akhirnya akan menimpa jua mereka sekeliling kita. Ibrah mungkin, peristiwa kita untuk orang lain.

Atau mungkin, itu satu cara Allah untuk memudahkan kita bercerita tentang isi dan pengalaman. Tarbiyah dan kegelapan. Bukankah sering dititipkan doa dihilangkan kekakuan lidah ketika berhadapan dengan insan lain?

Been there, done that. Easy to say than done. Put yourself in someone's shoes.

Bila kita mentarbiyah manusia, apa yang dicitakan ialah, mereka mampu menjadi insan yang lebih baik dari diri kita. Mereka mampu, suatu hari nanti menjadi murabbi kita, bahkan ketika itu, kitalah mutarabbi mereka, dengan penuh perasaan lapang dada dan beriman.

Semasa proses pentarbiyahan, boleh berlaku juga mereka jatuh atau ditimpa ujian semacam kita, namun lebih dahsyat impaknya. Yes, another been there, done that type, but in another version. Bila difikirkan kembali, Allah seolah-olah mahu kita melihat kesusahan ataupun kegagalan itu dari dua sisi.

Sisi pertama, ketika kita sendiri yang menerimanya, merasainya. Sebagai perasa dan penterjemah.

Sisi kedua, ketika kita mendengarnya, merasainya dari mulut insan tersayang. Sebagai pemerhati dan pendengar. Sebagai seorang ibu atau kakak yang memahami apa rasanya jatuh terhenyak sebegitu. Kerana kita sendiri telah merasainya.

Ketika itu, kata-kata seolah tak perlu dituturkan, kerana lidah perit menahan jerih. Mata perih menahan tangis. Pelukan. Ya. Hanya satu pelukan yang kuat dan padu, inshaAllah cukup untuk menghantar getar rasa : been there, done that. Cukup untuk mengakui bahawa, hati disini sedang memahami hati disana.

Kekuatan milik Allah. Kelemahan juga milik Allah, yang akan diambilNya pergi, sekadar untuk mencoret rasa zuhud, tawadhuk dan taqwa dalam diri, kerana kita tahu : Walibasut taqwa, dzalikal khayr

Bergembiralah dengan kelemahan sementara itu, kerana Dia sedang memerhati. Menguji hanya hambaNya yang terpilih. Allahul musta'aan. Mudah dituturkan, namun besar pengertiannya. Mendasar maksudnya.

p/s : to "They! That i love" - Allahul musta'aan. Allahul musta'aan. Allahul musta'aan.

No comments:

Post a Comment