Sunday, March 17, 2013

#27 : Mind Rant

Au Nom d'Allah Clément et Miséricordieux,

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar.

Perjalanan dari south france ke nord france seolah-olah memasuki dunia Narnia. Everything is white while in the south, everything is brown, blue, green.

Melalui kawasan-kawasan ladang yang terbentang gagah dan kacak (heheh) pada pagi hari jumaat, benar-benar menyentap kalbu. Luas kawasan hijau yang kemudian berganti putih, kemudian berganti hijau semula mengingatkan terus pada kisah dua pekebun dalam surah al-kahfi.

Ketamakan yang memusnahkan. Namun kisahnya tetap berakhir dengan sempurna dan jayanya, berkat taubat dan istighfar yang lahir dari hati yang tulus. Kebun rimbun yang terbakar menjadi saksi, betapa kebusukan dan keraguan akan nikmat rezeki Allah dibalas dengan sekelip mata.

Bak padang jarak padang tekukur. Tak semena-mena air mata menjadi tak malu untuk bertakung dan bergenang. Sedangkan selama ini begitu payah mahu keluar, apatah lagi bersedia untuk diseka. Meletakkan diri dalam kondisi pekebun itu, melihat ladang-ladang yang terbentang luas, bergetarnya rasa hati, bagaimana mampu Allah menghanguskan kebun dalam sekejapan. Dan kisah itu dipaterikan dalam kitab yang menjadi tatapan segenap generasi hinggalah tibanya Hari Panggilan.

Maha Berkuasa, Maha Menundukkan. Maha Memberi. Allahu Rabbi.


No comments:

Post a Comment